Jak by se dámy oblékly dnes?

25.11.2014

Současná móda zámeckých paní

Před pár dny si moje žena přečetla článek o tom, že anglická vévodkyně Kate je podle posledních průzkumů „padlou hvězdou“, a hned doma rozpoutala zajímavou debatu. Módní ikona britského impéria, která zvedla vlnu nadšení, že prý omrzela veřejnost a její vkus už není hoden následování.
Přemýšlel jsem o tom, zda skutečně „šaty dělají člověka“. Pokud ano, co nám o člověku opravdu řeknou?

Žena, které se podařilo vymanit z úzkostného dodržování protokolu svým osobitým mladistvým stylem a nebojí se nosit ani konfekci, klesá z vedoucího místa dolů, za své šlechtické příbuzné. Její životní příběh začíná připomínat nechtěného polosirotka, moderní popelku. Kate jistě nemůžeme nařknout z omezených finančních prostředků na nákup oblečení. Přesto si uchovala, nebo možná právě proto, svůj proletariátní postoj k módě, kterým kupodivu ovlivnila spousty žen v Británii i po celém světě. Prochází jí věci, které by dříve byly naprosto nemyslitelné a přesto sklízí potlesk. Překonala ve svém postoji dokonce uctívanou a často s ní srovnávanou princeznu Dianu, která se oblékala – na jistotu – u vyhlášených módních domů. Do jaké míry to byl záměr vévodkyně nebo její přirozenost, můžeme jen hádat. Rozhodně jí pomohl získat oblibu u prosté veřejnosti a málokdo by to v jejím postavení, myslím, risknul. Proto jsem se těmito úvahami vrátil opět k Vranovu nad Dyjí, kterému na šlechtickém sídle také vévodily ženy.

Vranovský zámek vypráví spousty pohádek… Jednou je ta o krásné a chytré španělské princezně Marianě, která, když mužští panovníci selhali, vzala vládu do svých jemných rukou a zajistila věhlas svému panství. Druhou o ctnostné paní Heleně, která byla dobrou paní pro věrné poddané, oddanou ženou svému muži i starostlivou a pečující matkou. Obě žily křesťanským životem plným lásky a porozumění, obě byly mocné, obě byly pozoruhodné… Dovolil jsem si přenést jejich život a styl do dnešní doby. Upravil jsem jejich zevnějšek a oblečení v duchu aktuálních podmínek hodících se k dámám jejich věku a postavení.

Marie Anna Pignatelli

(1689-1755)

Marie Anna se narodila do šlechtické rodiny ve Španělsku v období vrcholného baroka. Jako dívka z vysoké společnosti se ve známém prostředí aristokratů pohybovala jako ryba ve vodě. Už jako 17ti letá se seznámila s budoucím císařem Karlem VI. a úplně ho uhranula. Byl to na společenské úrovni geniální tah, který ji katapultoval na absolutní špičku společenské smetánky té doby. Zcela obdivuhodné je, že dokázala svoji pozici udržet po celý život! Nemusíme si nalhávat, že císař preference svých oblíbených neměnil a intriky se určitě stupňovaly s množstvím výhod, které Mariana získavala pro sebe a svoji rodinu. Dokázala-li vztah s Karlem udržet jen svým šarmem a inteligencí, či v tom bylo něco víc, můžeme jen hádat. Bulvár tehdy v pohotovosti nebyl a paparazzi neúřadovali. Rozhodně to byla silná a emancipovaná žena v době, kdy se o emancipaci pavděpodobně ani neteoretizovalo. Vzala do rukou osud rodiny za svého manžela Michala Jana III. z Althanu, dokončila stavbu a úpravy na Vranově, starala se o veškerý majetek i poddané jako správný muž. Daleko předstihla svoji dobu!

Helena z Mniszku

(1784 – 1876)

Helena se narodila do hedvábí princeznovské kolébky v době klasicismu a průmyslové revoluce. Narozdíl od Marie Anny byla pravděpodobně spíš introvert zanořený do knih a zahloubaný do poslechu hudby, obklopený svým světem fantazií. Vzdělání pro ušlechtilé ženy ji zajistilo nutnou společenskou obratnost, ale s takovou lehkostí jako její španělská předchůdkyně ji nezvládala. Možná to způsobilo severněji položené místo jejího narození, na území dnešní Ukrajiny, neb všichni víme, že jižní národy jsou od podstaty temperamentnější… Možná prostě jen viděla v životě jiné hodnoty… Portrét ji zachycuje až v pozdějším věku, kdy už zdrženlivost, askeze a příklon k náboženství k člověku patří a jsou považovány za ctnosti. V té době už byla vdovou po Stanislavu Mníškovi, kterého velmi milovala a celých 39 let manželství mu stála po boku. Teprve po jeho smrti je nucena přebrat „mužské povinnosti“ a pokračuje ve výstavbě a úpravách lesoparku v okolí Vranova, kde žila až do svých 93! let.

Další informace o panovnících naleznete na stránkách Vranovského zámku.
Vřele doporučuji obvzláště kapitoly o „interiérových dekoracích“, které výborně zpracoval zdejší kastelán Karel Janíček.

Hlasování!!!

Která z těchto dam se podle Vás oblékla lépe? Na jakou příležitost by se tyto modely nejlépe hodily?
Hlasovat můžete ve formuláři dole.

Go top

Děkuji za spolupráci na tomto článku svojí ženě Magdě.
Zdrojem reprodukcí dobových obrazů je Státní zámek Vranov nad Dyjí www.zamek-vranov.cz

Před pár dny si moje žena přečetla článek o tom, že anglická vévodkyně Kate je podle posledních průzkumů „padlou hvězdou“, a hned doma rozpoutala zajímavou debatu. Módní ikona britského impéria, která zvedla vlnu nadšení, že prý omrzela veřejnost a její vkus už není hoden následování.

10 comments

  1. Comment by Liba

    Liba Reply 27.11.2014 at 20:26

    Marie Anna je KOČKA!!! V těch současných šatech má švih. Takto oděná by určitě okouzlila dnes nejednoho mladíka, ikdyž by to zrovna asi nebyl budoucí císař!!!
    Paní Helena má ušlechtilou tvář, je z ní cítit klid a rozvaha. Té asi líp sluší ty dobové šaty, které skryjí nedostatky ne právě mladé postavy.
    Šlechta měla ty svoje oděvy dobře VYMAKANÉ! Zejména dámy věděly co ukázat, co skrýt, co podtrhnout a co má ustoupit do pozadí. Měly tehdy dobré módní návrháře. A soudě podle jejich příbytků, také dobré architekty…

  2. Comment by Soňa

    Soňa Reply 27.11.2014 at 10:18

    Souhlasím s Veronikou, model Heleny víc vystihuje šlechtu, ten druhý není tak charakteristický. Je teda neskutečné, jak obě v obličeji prokoukly:)!

    • Comment by Dita

      Dita Reply 27.11.2014 at 11:50

      Je to pravda! Co se jim měnilo v obličeji? Upravili ste je nějak víc? Marie Anna je úplně jiná, dokonce hezká..

      • Comment by radim

        radim Reply 27.11.2014 at 12:23

        Ano, obličeje jsou domalované ve smyslu make-upu, ale nejsou retušované. Moje žena nademnou stála a navigovala mě, jak mám make-up nahodit – netušil jsem, že je to taková věda.

        Anně Marii Pingatelli jsem pouze odsál bradu, kterou malíř zjevně přehnal, aby zdůraznil její společenské postavení a blahobyt.
        Marie Anna Pignatelli - makeupu

        Helena Mnišková je v obličeji zcela bez „chirurgického zásahu“ přírodní, pouze s lehkým make-upem.
        Helena z Mnisku - makeup

  3. Comment by Veronika

    Veronika Reply 27.11.2014 at 9:37

    Více se mi líbí model Heleny.. vidím v něm panovnici, stejně jako v modelech britské královny nebo třeba v Lývii Klausové(té to prostě slušelo), jak si tak vzpomínám. Takový pěkný kostýmek o Chanelu. Článku dávám opět LIKE:)

    • Comment by radim

      radim Reply 27.11.2014 at 12:51

      Vzhledem k věku H. Mníškové na obraze /něco přes 60/ jsme opravdu při navrhování vycházeli ze současných modelů britské panovnice. Takže trefa do černého! Děkujeme Veroniko. Snad jsme neopisovali příliš :)

  4. Comment by Tami

    Tami Reply 25.11.2014 at 22:57

    Ja fandim outfitu Marie Anny, je elegantny a podľa mňa je vhodný takmer na každú príležitosť.Páči sa mi kombinácia farieb a asi si pojdem zajtra niečo kupiť v žltej farbe :)

  5. Comment by Jana

    Jana Reply 25.11.2014 at 22:26

    Libi se mi lehkost jak se obekla Marie Anna. Jako na nejaky VIP banket.

  6. Comment by Martina

    Martina Reply 24.11.2014 at 21:09

    Super fantazie, ja si na zamku vetsinou predstavuju, ze tam bydlim. Ted uz budu koukat a prevlikat i lidi na obraze do dzinu a trika.Diky:). Mariana ma lepsi strih satu, ale Helena pro me zajimavejsi barvy.

  7. Comment by Kaja

    Kaja Reply 24.11.2014 at 12:14

    Bezva nápad, zajímavé jak ty prehistorické obličeje fungujou v moderním. Ta mladá by mohla kamkoli, ta starší na dostihy?

Leave a reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Go top