Minulý víkend se slavnostně otevřel nový kulturní prostor na ostrově Štvanice. Dva divadelní soubory Geisslers Hofcomoedianten a Tygr v tísni spojily své síly a v prostředí krásné VILY Štvanice vytvořily inspirativní scénu pro různé druhy umění.
Minulý víkend se slavnostně otevřel nový kulturní prostor na ostrově Štvanice. Dva divadelní soubory Geisslers Hofcomoedianten a Tygr v tísni spojily své síly a v prostředí krásné VILY Štvanice vytvořily inspirativní scénu pro různé druhy umění. Ostrovní klid a architektonická jemnost VILY dokonale kontrastuje s rychlostí života na nábřezí a Hlávkově mostě. Je to neopakovatelné místo pro únik do světa fantazií.
O novém kabátu ostrova Štvanice, který byl už před staletími oblíbeným místem Pražanů, se mluví už dlouhá léta. Dalším skutečně významným počinem je vznik nové divadelní scény. Blízko impozantí vodní elektrárny z počátku minulého století, která funguje jako uvítací maják přístavu, stojí osamocená VILA Štvanice. Na ostrově se cítíte na hony vzdálený pražskému shonu. Dojem z historické budovy je odpočinkově lázeňský. Mnohokrát vyplavená budova VILY odhodila nepotřebný šat interiérových omítek a ukazuje zdivo zcela nahé. Divadelní kumšt, může začít oblékat prostor zcela po svém…
„Dvě komedie v komedii“
Nová hra „Geisslerů“ je opět perlou mezi všemi! Jako všechny kusy v režii Petra Haška je i tato natolik vrstevnatá, že spolehlivě můžete absolvovat stejný titul několikrát a garantuji vám, že si opět najdete něco nového. Já sám mám pocit, že jsem pod steným názvem viděl úplně jinou hru. Na podkladu barokní benátské komedie dokážeme číst stejné příběhy, které denně řešíme se svými blízkými. Jsou zde obdivuhodně vtipně rozbíjena a znovu slepována témata zdánlivě mrtvá a přesto tak neskutečeně živá. Všechno máme před sebou v divoké přesně cizelované skrumáži, kde každou chvíli hrozí vážné zranění protagonistů. Komplikované hudební doprovody, zvukomalebnost hlasů, souzvuky a melodie…Na to všechno nelze zapomenout.
Po utichnutí nadšeného potlesku diváků máme snad všichni touhu užít si zbytek večera jako umělci. Pokračovat ve fantaziích a jako herci na jevišti zdánlivě necítit zemskou tíž. K tomu nám může dopomoci divadelní kavárna s neotřele uměleckou atmosférou, a designem pečlivě vyladěným mezi tmou a snem a poskytne vpodstatě jakýkoli nápoj dle žádosti. Jednoduchým gestem – sejmutí dělící látkové zástěny – se během pár chvil stává prostor jeviště a hlediště součástí večerního posezení. Rozdíly mezi diváky a herci se stírají o to více. V myšlenkách se vracíme do prostředí hry, do divadla kdesi v minulosti (nebo současnosti?), které v brilantní hmotné zkratce vytvořila Jitka Nejedlá. Je zcela ohromující její schopnost zvolit takovou formu a materiál, aby v rukou herců a představách režiséra vznikl propojený obraz. Kristýna Šrolová, druhá žena v pozadí, je u této hry autorkou kostýmů. Její neskutečný cit a dovednost vystihnout danou situaci, charakter a děj by ocenila každá žena při výběru do svého šatníku. Stačí ji sledovat po odehraném představení v široké modré sukni po kolena a člověk na ní může oči nechat. Obě dvě, Kristýna i Jitka, se doplňují ve svých scénografických i kostýmních návrzích pro představení Geisslerů, nestihl jsem zatím vypozorovat jejich střídání v těchto rolích. Jsou obě natolik skvělé, že se představení liší jedno od druhého a nelze najít paralelu ani v malých nuancích. Kristýnu můžete vidět na jevišti ve hře Valdštejn jako představitelku Švédského krále Gustava Adolfa, Jitku je možné zahlédnout na chvíli po představení nebo velmi nedobrovolně vystupuje na jeviště při premiéře. Oběma patří obrovský potlesk!
Video ukázka z představení
Mnohavrstevnost Haškových her snad vystihuje tato krátká ukázka! Není jednoduché v pár vteřinách udělat správnou ochutnávku, jediné co zcela vystihuje je pozvání na představení. To totiž musíte vidět!
Procházka podél Vltavy
Na posledním divadelním festivalu Theatrum Kuks jsem se poprvé dozvěděl, že Giessleři opouštějí divadlo ABC a našli si novou scénu na ostrově Štvanice. Otázka dopravní dostupnosti visela ve vzduchu, ale nakonec bylo velmi romantické vyrazit si procházkou z Revoluční kolem Lannova parku. Nezávisí na tom, zda jdete v páru, či sám, procházka podél řeky má vždycky své kouzlo. Tady jsem měl pocit, jako když se procházím podél Seiny k Pařížskému Musee D’orsay. Klasické měřítko Prahy se zde mění! Nevím, jestli jste si to prožili, přeci jen většina z nás končí pěší procházkou u Štefánikova mostu a ostatní projíždíme vozem. Naprosto mě to překvapilo. Za normálních okolností by toto jako zážitek večera stačilo, naštěstí produkce VILY Štvanice dbala na možné rozptýlení návštěvníků po cestě a na pěší zónu zanesla charakteristické symboly VILY jako naváděcí světla na rampu. Světlem dýchající elektrárna na čelním cípu ostrova je bodem, který nelze minout. Její skoro přímořský duch vás táhne k sobě. Ostrou zákrutou se situace mění, jste znovu v rychlém dění Prahy na Hlávkově mostě, ale než se vaše nálada stačí změnit, scházíte po širokých schodech do azylu klidného ostrova.
Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten režíruje Petr Hašek
Děkuji za spolupráci na tomto článku svojí ženě Magdě.
Minulý víkend se slavnostně otevřel nový kulturní prostor na ostrově Štvanice. Dva divadelní soubory Geisslers Hofcomoedianten a Tygr v tísni spojily své síly a v prostředí krásné VILY Štvanice vytvořily inspirativní scénu pro různé druhy umění.
2 comments
Comment by Lenka
Lenka 20.11.2014 at 1:42
Také jsem tuhle hru viděla. Doporučuji všem. L
Comment by kryštof
kryštof 10.11.2014 at 14:35
Bezva tip, díky